Verkiezingsprogramma ‘In verbinding met de samenleving’

Vanaf vandaag staat het Verkiezingsprogramma 2018-2022 ‘In verbinding met de samenleving’ online!

Lijsttrekker Sander van Waveren over het verkiezingsprogramma:
‘Geen stad in Nederland is zo populair als Utrecht. De economie groeit en de inwoners stromen toe. Dat betekent dat we moeten bouwen: huizen, scholen, wegen en sportvoorzieningen. Geen gemakkelijke opgave, maar één die we kunnen plannen en met investeringen mogelijk kunnen maken. Het is dan ook niet de belangrijkste opgave van deze tijd: die ligt op een ander vlak.

Onze samenleving moet zich ook aanpassen aan die groei. We krijgen tienduizenden nieuwe buren, in de nieuwbouwwijken van Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern, in onze vele studentencomplexen en in buurten waar nieuwe Utrechters zich vestigen. Om samen een toekomst te bouwen, moeten we investeren in onze samenleving. In hoe we met elkaar omgaan en hoe we zorgen dat het in onze vele verschillende buurten goed wonen is.

Die opgave is een opgave van de samenleving. Maar de overheid moet het vertrouwen en de veiligheid bieden om daaraan te werken. De overheid verbindt mensen en ondersteunt hen in hun gemeenschappen, verenigingen, gezinnen en andere verbanden. Een betrouwbare overheid werkt aan voldoende woningen en banen en zorgt voor wie niet mee kan komen.

Het pakket aan maatregelen in dit verkiezingsprogramma biedt die zekerheid. Veiligheid op straat in je eigen buurt, de zekerheid van een betrouwbare overheid die maatwerk levert en de zekerheid dat we de samenleving altijd voorop zullen zetten.

Dit verkiezingsprogramma is ontstaan met de inwoners van onze gemeente. Dat schrijfproces begon met een ‘CDA100’-bijeenkomst in november 2016 en liep via themasessies naar een uitgebreide bespreking met de leden in de zomer van 2017. Het geheel werd in goede banen geleid en op papier gezet door de schrijfgroep bestaande uit Geurt-Henk Spruyt, Max Tiemessen, Sander Metaal en Ahmet Taskan. Ik dank hen en alle tientallen betrokken inwoners, leden van het CDA en organisaties zeer voor hun bijdrage.

Met dit programma zetten we onze herkenbare koers van de afgelopen jaren voort. De wereld verandert door groei, digitalisering en vergrijzing. Wij bouwen met inwoners aan zekerheid en stabiliteit in veranderende tijden. We bouwen aan een samenleving waar respect en vertrouwen voorop staan. Dat is het CDA waar onze kiezers op kunnen rekenen!’

Sander van Waveren

Lijsttrekker CDA Utrecht 2018