CDA: Informeer Utrechters daar waar ze het zien

Het CDA wil dat de gemeente burgers actiever online én offline informeert over regelingen en plannen die voor hen relevant zijn.

De fractie pleitte tijdens het slotdebat voor meer informatievoorziening in de openbare ruimte, zoals bij supermarkten, scholen, huisartsenpraktijken en wellicht op straat. De wethouder zegde daarop toe te gaan onderzoeken hoe de offline voorlichting beter kan, en daar in het najaar op terug te komen.

Marloes Metaal (CDA): ‘Gemeentelijke informatie moet daar zijn waar de mensen zijn.’

Bij de uitvoering van plannen komt het nog te vaak voor dat mensen zich melden die tot dan toe nog van niets wisten over de plannen. Dat is allereerst jammer, maar in bepaalde gevallen zorgt het zelfs voor problemen. Een recent voorbeeld hiervan is onduidelijkheid rondom de mogelijke komst van autovrije ‘leefstraten’ in de Koekoekstraat en de Nieuwe Koekoekstraat. Het CDA vindt het uiterst kwalijk dat de gemeente omwonenden hierover niet tijdig en helder heeft geïnformeerd.

De gemeente informeert burgers nu vaak digitaal via social media of via digitale nieuwsbrieven, waar mensen zichzelf op moeten abonneren. Maar de meeste mensen voelen zich niet zo betrokken op de (gemeentelijke) overheid dat zij die online volgen of zich abonneren op nieuwsbrieven. Daarnaast zijn nog steeds veel mensen in de stad niet of nauwelijks digivaardig. Het CDA ziet heldere informatievoorziening als verantwoordelijkheid van de gemeente en wil dat dit ook mensen bereikt die niet zelf op zoek gaan naar informatie of niet in staat zijn hun informatie digitaal op te zoeken. Informatie moet daarom op de plekken komen waar de mensen zijn.

Marloes Metaal: ‘Als je doelgroep niets meekrijgt van je berichten, dan kun je ze net zo goed niet maken. Natuurlijk is digitale communicatie nodig en in veel gevallen goedkoper, maar met posters, folders en informatieborden op relevante plekken attendeer je een doelgroep die je anders volledig mist.’

Reacties gesloten.